Πώς μιλάμε για την καινούργια Ελληνική ποίηση (video)

Για τη συλλογή διηγημάτων «Όμορφοι έρωτες» του Ιάκωβου Ανυφαντάκη, (εκδ. Πατάκης), γράφει η Ειρήνη Σταματοπούλου

Φώτης Μανίκας, Ποιήματα (1η εμφάνιση)

«Ποίηση στη σχάρα» του Πέτρου Γκολίτση:«Από τις αφετηρίες στην ολοκλήρωση του μοντερνισμού: ο Νάνος Βαλαωρίτης»


ΚΛΗΜΗΣ ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ
Ἐγγενήθηκε στὴ Πόλη, ὅπου καὶ ζῇ. Ἔχει δημοσιεύσει ποιήματα σὲ διάφορα περιοδικά. Διευθύνει τὸ φιλολογικὸ περιοδικὸ «Ζωὴ» τῆς Πόλης. Τὸ οἰκογενειακὸ τοῦ ὄνομα εἶναι Ἀπόστολος Μελαχροινός.
                                                                              ----

ΣΤΟ ΘΡΟ…
----

Στὸ θρὸ τοῦ ἀπόσπερνου ὀνείρου
μιὰ ἐλεγεία ἐθρύλει.
Κάποιοι ἀσυνήθιστοι ρυθμοὶ
Ἐτάραξαν τὸ δεῖλι.

Ὀρχιοῦνταν λάγνα οἱ Σάτυροι
σ’ ἀρχαία χλόη πλούσια
ἐνῷ αὔλει ὁ Πὰν ὁ ρεμβαστὴς
σὲ κρήνην ἀρεθούσια.

Ρόδα τρυγώντας δυσμικὰ
Νύφες ἀναμαλλιάρες
θρηνοῦσαν τὸν Ὑάκινθο
Μὲ νηραντὲς κιθάρες.

Ἐρίγει ὁ ἄλσινος ρυθμὸς
στὸ θρὸ τῆς ἀρχαίας χλόης.
Στὰ ναρκισιακὰ νερὰ
βασίλευεν ὁ Γόης.

Τὴ λιτανεία τῶν ἀνθὼν
ἔρμη ψυχὴ παράτα.
Πῆρες τὰ μάτια κι ἔφυγες
πρὸς τὴν ἀβέβαια στράτα.

Καὶ στῶν θλιμμένων τὴν Κερὰ
ἀνάβεις τὸ καντῆλι.
Στὸ θρὸ τοῦ ἀπόσπερνου ὀνείρου
Μιὰ ἐλεγεία ἐθρύλει


----


    Εἶναι γενικὴ ἡ γνώμη πὼς κανένα λογοτεχνικὸ εἶδος δὲν εἶχε στὴν Ἑλλάδα τόση πρόοδο κατὰ τὰ
τελευταῖα χρόνια ὅσην ἡ λυρικὴ ποίηση. Πλῆθος νέοι ποιητὲς παρουσιάστηκαν μὲ ἀξιοσημείωτο ταλέντο κ ἔδωσαν νέο αἷμα στὴν ποίησή μας.
    Σ’ αὐτὴ τὴν Ἀνθολογία προσπαθήσαμε νὰ δώσουμε τὰ πιὸ χαρακτηριστικὰ δείγματα ἀπὸ τὴν ποίηση τῶν νέων μας ποιητῶν, δηλαδὴ ἐκείνων ποὺ πρωτοπαρουσιάστηκαν ἀπὸ τὸ 1900 ὡς τὸ 1920.
    Δὲ μποροῦμε νὰ ποῦμε πὼς οἱ πενήντα ποιητὲς τῆς Ἀνθολογίας αὐτῆς εἶναι οἱ μόνοι νέοι Ἕλληνες ποιητὲς τῶν εἴκοσι αὐτῶν χρόνων. Πιστεύουμε ὅμως πὼς εἶναι οἱ πιὸ χαραχτηριστικοί.
    Στὴν κατάταξη ἀκολουθήσαμε τὴ χρονολογικὴ σειρὰ τῆς πρώτης ἐμφάνιση κάθε ποιητή.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ TAYTOTHTA